20090325

Søk førskolelærerutdanning ved UiA

Søknad sendes Samordna opptak.
Studiekode Kristiansand: 201 130
Studiekode Grimstad: 201 132

Antall studieplasser: 105 i Kristiansand og 35 i Grimstad.
Poenggrenser ved opptaket i 2008: Alle kvalifiserte fikk plass.

Førskolelærerutdanningen er en treårig utdanning som kvalifiserer for pedagogisk arbeid i barnehage. Med videreutdanning (minst 60 studiepoeng), rettet mot arbeid på småskoletrinnet, kan førskolelærere undervise på 1.- 4. trinn i grunnskolen.

Førskolelærerutdanningen gir kunnskap om barns utvikling og oppvekstmiljø og innsikt i og erfaring med de oppgavene førskolelærere møter i yrket. Studentene får en god innføring i samspill mellom barn i grupper, og mellom barn og voksne. Studiet gir også kompetanse i ledelse.

Yrket og utdanningen er fysisk og psykisk krevende. Det er nødvendig å ha et godt faglig grunnlag fra videregående skole. I norsk kreves det at studentene behersker begge målformer. Studenter med et annet morsmål enn norsk kan på visse vilkår bli fritatt for dette kravet.

Praksis, pedagogisk teori og de didaktiske og metodiske delene av fagstudiene er viktige komponenter i utdanningen. De binder studiet sammen til en helhetlig utdanning.

Ved Universitetet i Agder er de to første studieårene i førskolelærerutdanningen like for alle studentene, mens det i det siste året velges enten en breddemodell eller en linjemodell. Valget foretas i andre studieår.

Førskolelærerutdanningen har en trefagsmodell som innebærer at studentene har tre fag å forholde seg til per semester de to første studieårene.

Fagene i de to første årene er:

  • Pedagogikk
  • Norsk
  • Fysisk fostring
  • Naturfag og miljølære
  • Kristendoms,- religions- og livssynskunnskap (KRL)
  • Matematikk
  • Samfunnsfag
  • Kunstfag (forming, musikk, drama)

I utdanningen er det 20 ukers praksis, hovedsakelig i barnehage.

Det siste studieåret er valgfritt.

Fullført førskolelærerutdanning gir graden bachelor.

Fullført førskolelærerutdanning kvalifiserer for opptak til masterprogram i pedagogikk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar